Kårstyrelsen om corona-viruset (COVID-19)

22 mars, 2020 av Joel Ericsson

Backa Scoutkårs styrelse har beslutat att all verksamhet från och med vecka 13 kommer att bedrivas utomhus. Vi ställer i dagsläget alltså inte in de ordinarie möten vi har, vi bara ändrar dem till att vara utomhus.

Vi gör denna ändring med anledning av att vi vill kunna fortsätta ha scoutmöten även i dessa tider med Corona-viruset (COVID-19).

Scouterna följer på nationellt plan utvecklingen noga via Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer. Dessa råd inkluderar bland annat att hålla god handhygien, undvika nära kontakt med sjuka människor samt att stanna hemma när man är sjuk för att undvika att smitta andra.

Enligt Folkhälsomyndigheten uppmanas alla med symtom på luftvägsinfektion, även lindriga, att avstå sociala kontakter som riskerar att sprida smitta.

Följande regler gäller från och med vecka 13 i Backa Scoutkårs verksamhet:

• Framför allt: Den som är det minsta påverkad av någon sjukdom eller visar några symptom ska INTE komma på våra aktiviteter. Ledarna kommer att kontrollera detta och avvisa den som inte är frisk
  • Möten förläggs utomhus och aktiviteter anpassas för att minska närkontakt, vi påminner därför om att ta på kläder efter väder.
  • Vi gör en skärpning av rutiner kring hygien.
  • Som vanligt meddelar vårdnadshavare respektive avdelningsledare när scouten inte kommer delta på ett möte.

Vi hoppas att ni föräldrar är hänsynsfulla och ansvarstagande så att vi kan fortsätta med vår verksamhet.
Vi följer så klart utvecklingen och skulle rekommendationer ändras så kommer ny information skickas ut på Facebook och här på hemsidan.

Scouthälsningar
Kårstyrelsen