Informationsbrev Jamboree22

7 juli, 2022 av Joel Ericsson

Nu börjar årets stora läger närma sig, om inte så lång stund ska Backa Scoutkår åka på läger med 11000 scouter från hela Sverige. Avdelningarna har förberett sig och vi tänker här ge er alla lite mer information.

Lägret är i Norra Åsum som ligger strax utanför Kristianstad i södra Sverige. Lägret pågår mellan den 30 juli och 6 augusti.

På lägret kommer vi att bo i tält och laga maten patrullvis tillsammans med ledare från kåren. Vi kommer att bo i en egen by eftersom vi är strax under 40 personer som ska åka från Backa Scoutkår. Även om vi inte delar en by med andra scoutkårer så kommer vi att dela matplats och vara på aktiviteter med alla andra scouter på lägret. På lägret kommer det att finnas möjlighet att köpa fika och profilkläder om man vill. Lägret vill helst inte ta emot kontanter så det bästa är Swish eller kontokort.

Tänk på att packa ner kläder efter väder. För att få lite hjälp med vad som ska tas med så är det bra att kolla på vår packlista för läger.

Bussen kommer att avgå den 30 juli klockan 08:30 från parkeringen nedanför scouthuset och vi ska samlas där. Vi kommer sedan komma tillbaka till samma plats den 6 augusti runt klockan 18.
Det är en cirka 4 timmar lång bussresa så packa gärna med någon form av frukost att äta på bussen. Fylld vattenflaska att ha i bussen. Ta med en frukt att äta när du kommer fram.

När vi kommer fram ska vi bygga upp vår by och sedan utforska området.

Det går bra att komma på besök för de föräldrar som vill det. Man kan besöka området mellan 10 – 18, den 1 – 5 augusti men prata gärna med ert barns ledare först så att vi är på plats och inte ute på någon aktivitet hela dagen.

Vi ses snart hälsningar Ledarna 🙂