Lördag 16/6

Idag har vi gått på långspår, under långspåret fick scouterna stanna på olika kontroller t.ex. Chiffer, sjukvård, och eldning. För att komma till lunchen fick de åka kanot över Agnsjön med våra fina kanoter (HMS Grundstötning), där åt vi en fantastiskt god pastasallad som våra goa bambatanter gjort.  När scouterna kom tillbaka till Horred så var det trötta men väldigt glada. De var väldigt nöjda med spåret.  Mer text kommer imorron…….. God Natt :))

Fredag 15/6

Dagen började med slutförandet av brouppgiften, som scouterna fick hålla på med fram till slutet på lunchen (fiskpinnar & potatismos). Så småningom fick scouterna även chansen att bada, vilket slutade i en hel del svett och även ett fall av klädsim. På eftermiddagen var det dags för patrullerna att skapa egna luftballonger, en svår uppgift vars genomförande inte gjordes lättare av blåsten vilket innebar att flygtestet fick uppskjutas på obestämd tid. Middagen bestod av tacos, och därefter var det dags för föräldrabesök! Paketautionen gick bra, och vi skall be att få tacka alla föräldrar för deras generösa gåvor. I stil med vanlig scoutanda tackade vi även genom att låta föräldralaget vinna den påföljande eldningstävlingen! Efter detta var det kvällsmat och därefter lägereld, något som dock varade ca 12 minuter innan knottens ambitioner att bli inhalerade blev för höga och alla fick nog (scouterna då, alltså). Som avslutning på dagen körde Ludde sin legendariska ”Godnattsaga med Ludde”.

Dagens fundering: Om ett träd faller i skogen, och ingen är där och tar ett kort av det, laddar upp till Ansiktsboken, gillar och kommenterar det, har det då hänt alls?

Torsdag 14/6

Idag hade vi ännu en vacker dag med (lite) sol och bad! Knotten börjar verkligen gå alla på nerverna, och det går knappt att andas utan att få sitt dagsbehov av protein tillfredsställt! Om man bortser från knotten har det även käkats soppa och kycklinggryta. För scouterna har vi haft en chifferstafett, där de fått lösa och utföra diverse chiffrerade uppgifter (nu vet alla att Anton har störst skostorlek)! Efter lunch var det hinderbana, en utmaning som inte lämnade en enda scout torr. Så småningom var det även dags för dagens höjdpunkt: Brouppgiften. Från torsdag kväll till fredag lunch skall de scouter som kommer upp till en ny avdelning till hösten följa med den nya avdelningens scouter, och testa på hur det är att vara upptäckare (för spårare), äventyrare (för upptäckare) och utmanare (för äventyrare). Uppgiftens mål är att göra övergången lättare, därav namnet. Nu är klockan 00:00, alla har gått och lagt sig och mina ögonlock börjar bli tunga, så vi ses imorgon!

Dagens fundering: Om man placerar en femhundragrams geléråtta i CERNs partikelaccelerator och därefter gör fyrtiotvå bakåtvolter, kommer utmanarna i så fall att komma först till morgonsamlingen? /Jotis

Onsdag 13/6

Idag kom (nästan) alla scouter och nu doftar det läger (svett, rök och myggmedel). Förutom att bygga upp lägret har det badats i det fina vädret men kalla vattnet. Till lunch var det korv stroganoff och till middag var det köttfärssås, väldigt duktiga bambatanter på detta läger. 🙂 Scouterna har även fått lära sig sina personliga mått som de har fått använda sig av. Nu ikväll har de varit ute på ett litet kvällsspår och medan jag skriver nu sitter vi och förbereder ett nattspår för Äventyrare och Utmanare. (Vi ska väcka dem kl 01:00).

Dagens fundering: Till vilken nytta finns knott?!

Tisdag 12/6

Idag åkte vi ledare ner till Horred på förläger. Matplats, förrådstält, flaggstång och lite andra småsaker är fixade! Nu sitter vi och klipper & klistrar det sista innan scouterna kommer med bussen från Göteborg. Vädret ser ut att bli riktigt gött, med andra ord finns förutsättningarna för ännu ett kanonläger!

Dagens lärdom: Det är långt till Vetlanda!

Som traditionen bjuder kommer vi ha ett kårläger nere vid vår friluftsgård Bergsäter i Horred.

Årets läger heter  ”Upptäcktsfärden”. Under fem dagar kommer vi bekanta oss med några av våra svenska upptäcktsresande.

Lägertiden är 13-17 juni.
Kostnaden för lägret är 500 kronor

På denna sidan kommer ni hitta allt som har med lägret att göra, både fram till lägret och under lägret.