Årets kårläger i Horred går av stapeln under Kristi Himmelsfärdhelgen med avslutning på nationaldagen,
torsdagen den 2 juni till måndagen den 6 juni.

Vi hoppas att ni har roliga minnen kvar från förra årets sagoäventyr och är nyfikna på vad som kommer att hända i år.

Årets kårläger blir en favorit i repris med ny förpackning nämligen VIVALDI som vi hade 1996. Vivaldi är efter den italienska tonsättaren och violinisten Antonio Vivaldi, 1678-1741. Hans mest kända violinkonsert heter Le Quatro Stagione, De fyra årstiderna, och det är just vad lägret kommer att handla om. Lägret pågår i fem dagar vilket passar jättebra för då kan vi ju klämma in alla fyra årstider och även fira nationaldagen innan vi åker hem. Vi kommer alltså på något sätt få uppleva vår, sommar, höst och vinter under dessa dagarna.

Här på sidan kommer vi lägga upp alla utskick och information som har med kårlägret att göra!

365 DAGAR KVAR TILL NÄSTA LÄGER! 😉

Lördag 4/6

Idag var de halloween och igår kväll fick scouterna gå på ett litet spökspår. Innan besöksdagen började hade scouterna avdelningstid. Seniorerna paddlade i Horredssjön, Skogsdjuren övade klädsim och livräddning, Gallerna övade med yxa och såg och Flygfäna satt och täljde i skogen. På besöksdagen ledde Ludde auktionen som inbringade hela 5 005 kronor. Även i år avslutades besöksdagen med en eldningstävling vilket föräldralaget även i år kammade hem segern med ca 5 minuter. På andra plats kom ledarna och därefter kom patrullerna med varierande tider allt från åtta till trettio minuter. Hela kvällen hade respektive avdelning sin brouppgift där de gick i väg på olika håll.

Dagens lärdom: Föräldrar kan elda

Fredag 3/6

Idag har sommaren kommit både i form av solsken & värme och dagens tema. Temat för dagen var midsommarafton. Efter en go frukost så var det dags för långspår. Längs spåret passerade de en bilolycka med olika skador som skulle tas om hand, plocka blommor och hoppa över gärdsgård. Innan lunch fick patrullerna paddla över en sjö innan de fick avnjuta en riktig go sallad. Efter lunch fick scouterna gå tillbaka till lägergården och på vägen dit stötte patrullerna på knopar, eldning och en vattenlabyrint. Sist men minst fick de bygga en stol som skulle hålla för en ”liten” ledare. Eftersom solen stekte på under hela spåret gick alla och badade när de kom tillbaka och till skillnad från igår var vattnet riktigt skönt!

Dagens prioritering: Prioritera en pulsåderblödning framför ett brutet ben!

Torsdag 2/6

Idag kom scouterna till ett påskfint Horred. De äldre scouterna satte genast igång att bygga sina tält och matplatser. Efter mycket tjat o gnat gick vi till vår kära sjö och badade i det inte allt för varma vattnet… När vi kom tillbaka blev scouterna indelade i patruller som senare satte igång med att pynta sina lägerkepsar med olika färger. Dagen avslutades med en fin stund runt påskbrasan 🙂

// Anton & Milla

Dagens visdomsord: Paddla inte i motvind & Transportera inte ett badkar fyllt med vatten på en kärra med punkterat däck