LÄGER

Länk till en lista med läger kåren medverkat på

Med en del inlånat scoutmaterial från några grannkårer kunde det första kårlägret på Dyrsten förverkligas under Pingsthelgen 1966.
Lägerintresset 50 år senare är oförändrat stort, till allas vår glädje!
Kårens strävan är efter detta att varje år kunna erbjuda våra medlemmar minst en lägeraktivitet. För att alla, även våra yngsta medlemmar skall kunna omfattas bör en av dessa aktiviteter vara i närområdet och kanske inte omfatta alltför många dagar i följd!

1969 är året när Backa Scoutkår vill känna att vi tillhör en internationell organisation, så under 19 dagar får scoutings hemland England bli vårt hem. 26 scouter o 5 ledare äntrar fartyget Tor Anglia och på billigaste sätt tar sig över Nordsjön. Väl där väntas en natt i det fria på Gilwell Park, därefter några dagar på BP-House där vi alla kunde se Niel Armstrong ta de första stegen på månen. Vidare far vi till Rotherfield och tillsammans med deras scouter förbereder ett läger i Wales som tillsammans med våra nyvunna vänner avslutar vår vistelse i England den gången.

Läger var redan från början ett viktigt inslag för vår scoutkår, här är en bild från tältresningen på regionslägret Tived-73.

Efter den inledande utlandsresan har det blivit många resor i större eller mindre grupper ut i vår värld för att göra nya bekantskaper under de 50 år som gått

Så här många var vi när Backa Scoutkår tillsammans med kretsföreningen King åkte på läger till Skottland 1982.

Bild från Piratlägret 2009 i Horred